Sju tips till ett lyckat ledarskap

Jag läser flitigt om vad experter tycker och tänker om ledarskap och hur jag ska bli en bättre ledare. Egentligen blir jag aldrig förvånad av det jag läser, jag tycker att det mesta är självklart. Samtidigt är det lätt att hålla med om något man läser, det är svårare att själv applicera det. Jag kan tycka att ledarskap till stor del är sunt förnuft, ofta kommer svaret naturligt när man frågar sig själv vad man uppskattar hos en bra ledare.
Ett bra ledarskap för mig handlar om att:
1.Vara bra på att motivera andra och få dem att tycka att det de gör är kul, spännande och lärorikt! Detta förutsätter bland annat en ledares närvaro.

2.Vara strukturerad och tydlig i vad som ska åstadkommas. Alla ska ha tillgång till samma information och alla ska förstå den!

3.Långsiktighet. Allt som görs idag kommer att ha konsekvenser i framtiden. Hur hänger detta ihop med företagets strategi?

4.Allting ska vara mätbart. ”What gets measured gets done” som man brukar säga – och det stämmer!

5.Inte vara rädd för kompetenta människor. En bra ledare anställer personer som är bättre än honom/henne själv, inte bara för att det gynnar resultatet utan för att ledaren själv också utvecklas av det!

6.Kunna lita på andras kompetens. Man måste inte kontrollera allting, det skapar misstro och oftast en onödigt stor arbetshög…

7.Vara nyfiken. En bra ledare inser att han/hon aldrig blir fullärd utan måste hela tiden fortsätta utvecklas.

Att vara närvarande för att motivera sina medarbetare behöver inte betyda att man måste vara fysiskt på plats. Jag säger inte att mail är den bästa metoden för att motivera människor – däremot kan ett telefonsamtal göra underverk! Prova att ringa och stämma av istället för att skicka ett mail. Börja och avsluta alltid samtalet med att prata om sådant som du vet att medarbetaren tycker om; en hobby, den kommande semesterresan etc. Lyssna! Prata inte så mycket om dig själv, om inte medarbetaren själv frågar förstås. Påminn ofta om projektets mål och syfte samt de effekter det kommer att leda till. Belöna dina medarbetare emellanåt – jobb ska vara kul!

Att vara strukturerad och tydlig kan oftast vara lättare på distans eftersom det tvingar en att tydliggöra vad man menar genom att få ned det i text och bild. Om det är viktig information så se till att medarbetarna vet när den kommer, då kan du förutsätta att de har tagit del av den senare.

Att vara långsiktig är en planeringsfråga och en inställning. Många ledare klagar på att det inte finns tid för att planera och jobba strategiskt. Delegera då! En ledare måste jobba med strategier, vem ska annars göra det? Om det inte finns tillräckligt med resurser för att delegera så får du rekrytera nya medarbetare. Jovisst, jag är medveten om att alla har en budget att förhålla sig till men jag är också medveten om att alla ledare kan påverka sin budget; varför skulle man annars ha en ledarposition? Se till att slipa din förhandlingsteknik och be chefen om ett samtal så att ni kan diskutera situationen. Inget företag mår bra av att alla jobbar med att enbart släcka bränder.

Varför ska allting vara mätbart? Det är så enkelt som att vi annars faktiskt inte kan vara säkra på att vi har uppnått det vi eftersträvar. Hur skulle det se ut med ett mål som säger att vi ”i framtiden ska bli bäst på service”? När i framtiden, bäst för vem och i förhållande till vad? Vad är service?... Missförstånden kan bli hur många som helst och du kan tänka dig förvirringen i organisationen när ingen riktigt vet vad som menas och inte heller vågar fråga det. Istället uppstår det ett surr kring kaffemaskinen som kan pågå i evigheter. Det är ett onödigt slöseri med resurser och dessutom ett sätt att tappa fokus på marknaden och halka efter konkurrenterna, bara för att ge några exempel.

Kompetenta människor är ett företags viktigaste resurs. Att anlita folk som är duktigare än sig själv är inte en utmaning i att lägga sin stolthet åt sidan – det handlar om att vara klokare än så. En smart ledare inser vikten av att låta andra växa och få äran. Den bästa ledaren tar aldrig åt sig äran själv men tar alltid på sig ansvaret när ett fel har inträffat. En kompetent medarbetare bidrar inte bara till att gruppen och företaget uppnår bättre resultat, vilket förstås i allra högsta grad gynnar ledaren; han/hon får också ledaren själv att utvecklas.

Att få jobba med experter är bland det bästa jag vet! Ibland känns det som att de pratar kinesiska och jag tycker att det är en stor och rolig utmaning att lära mig deras språk. Jag kanske själv inte hinner lära mig språket fullt ut innan projektets slut, men jag kan i alla fall förstå stora delar av det. Och jag får så mycket energi av medarbetare som verkligen brinner för det de gör, vilket till stor del är fallet med experter. Jag har jobbat med experter som lägger ner mycket tid och energi på att förklara för mig hur allting hänger ihop och jag bara suger åt mig av kunskapen. Det finns ett ordspråk inom Islam som säger ”den som lär dig en bokstav skall du evigt vara tacksam”. Tänk vilket underbart samhälle vi skulle leva i om kunskapen kunde flöda fritt och folk lyssnade på varandra med stort intresse. Förutom att lära sig en massa saker visar folk uppskattning för varandra vilket bland annat leder till ökad jämlikhet och respekt.

Det här med att lita på att andra sköter jobbet tycker jag är bland det svåraste som finns. Nu ska jag till exempel iväg på semester och jag måste erkänna att jag är ganska nervös inför det. Hur ska det här gå? Ska jag ta med mig datorn för säkerhets skull? Bara ifall att jag bara måste kolla min mail – det kanske är jätteviktigt?! Det värsta är att jag och min lillasyster ska ut och vandra och jag vet ju att jag inte kan bära med mig en dator… Nej, jag ska faktiskt lämna den hemma för en gångs skull. Jag pratade med en projektmedarbetare idag och han försäkrade mig att arbetet inte kommer att stanna av bara för att jag åker iväg. Det lät nästan lite overkligt men samtidigt vet jag ju att jag har världens bästa team! Det är klart att de klara det. Jag måste bara tvinga mig själv att få det bevisat några gånger, sen kommer jag att bli jättebra på det här.

Slutligen vet jag inte om nyfikenhet är något man föds med men ibland känns det så. Å andra sidan är jag en person som tror att allting går att utveckla, bara man förstår varför man ska göra det och hittar en bra metod för det. Självklart får detta inte gå till överdrift så att det slutar med att man intervjuar folk när man pratar med dem, det finns ju gränser. Här handlar det än en gång om sunt förnuft!